wlzuidafrika.reismee.nl

De eerste kennismaking met ZA!

Na een lange maar comfortabele vlucht staan we op afrikaans bodem, klaar voor het grote avontuur. We worden door afrikaanse knul naar avis gebracht waar onze huurauto klaar staat. Natuurlijk krijgt hij zijn fooi, we hebben de boekjes gelezen. Helaas voor hem hebben we alleen nog maar euro's maar dat is voor hem geen probleem. Ik geef hem vijf euro wat ik dik betaald vind voor 200 meter begeleiding, hij vraagt of ik geen briefje van 10 heb, ja daaaaag.

Auto gestart en hup het verkeer van Johannesburg in, doodeng die eerste kilometers, waar moet je kijken bij oversteken kruising en hoe neem je rotonde links om, wie heeft er nu voorrang en wat rijden ze hard. Maar het went snel en even buiten Joburg zitten we ontspannen in de auto en verbazen we ons over wat er allemaal over de snelweg loopt. Naast de weg staan huisjes waar bij ons nog geen vee in wordt gestald, the townships. In de buurt van die nederzettingen lopen mensen van de ene naar andere plaats die soms kilometers verder op is, over de vluchtstrook. in de weilanden en grasvlaktes liggen mensen uit te rusten onder een struik of boom. Het tempo is duidelijk laag. Steeds vaker zien we ook stalletjes, nou ja als je daarvan mag spreken als er vier stokken met paar kromme planken eroverheen zijn neergezet, waar iets

wordt verkocht. Soms zelfs gesprokkeld hout, bundeltje voor paar cent. Er zijn dus nog veel mensen die van heel weing moeten leven. Richting Nelspruit wordt het landschap steeds groener, meer heuvels en mooie vergezichten. Het is toch nog wel flink stuk rijden naar Hazyview, net voor dat het donker is geworden bereiken we onze lodge. Het is fris op terras en zwaarbewolkt. De eigenaren, Philip en Margi ontvangen ons heel vriendelijk en vertellen dat dit de eerste regendag is sinds maart!! Ja hoor, dat hebben we al in alle talen horen zeggen, regen daar hebben wij iets mee. Als ervaringsdeskundigen passen we ons plan aan, morgen nog een regendag dan geen panoramaoute maar op eigen gelegenheid Krugerpark in.

Vrijdagochtend zijn we al vroeg wakker en staat ons een lekker ontbijtje bij Philip en Margi te wachten. Ze vertellen ons waar we het beste heen kunnen gaan en zeggen dat het afwachten is wat je aan beesten te zien krijgt. Dat begrijpen we, maar hopen stiekum op een paar leuke ontmoetingen. Als we de parkgrens over gestoken zijn, zeggen we heel flauw tegen elkaar, gôh we zien nog niets. Nou de woorden waren nog niet uitgedoofd en daar midden op de weg een familie apen! Heel duidelijk te zien wie de leider is, hij richt zijn borst op maakt zich lang en kijkt zoals trotse mannetjes kijken. Na de eerste fotos rijden we door en staan drie minuten later voor een kudde impalas, rooibok zoals afrikanen zeggen. Prachtig elegante beesten die we nog heel heel veel gaan zien. Tevreden over zoveel moois in het begin zie ik, echt waar, in mijn ooghoek een luipaard! Arme Wouter hij wordt gedwongen om te stoppen, maar het is moeite waard. We zien een prachtig luipaard door blond gras lopen, heel even kijkt hij naar ons en draait dan zijn kop de andere kant op. Net te laat om hem heel mooi in beeld te hebben maar hij staat erop! Wat we daarna zien is niet te beschrijven, het ene dier na het andere eigenlijk te veel om op te noemen. Twee ontmoetingen zal ik nog beschrijven, de eerste is met nijlpaarden. In de rivier Sabi liggen er tientallen, we zien de oortjes boven het water uitkomen en horen het typische geluid. het zijn hele sociale dieren, ze liggen tegen elkaar aan spelen wat met elkaar en dobberen rond in het water, prachtig. Dan wordt het weer steeds minder en begint het te onweren en hard te regenen, we besluiten toch een zandpad te nemen en krijgen daar geen spijt van. Ineens staat er een enorme olifant in beeld, raampje open, we regenen helemaal nat maar wat zal dat. We rijden nu naast de olifant die steeds dichter bij auto komt en hebben het gevoel dat hij de weg over gaat steken, wat hij ook doet! Geweldig om te zien en wij rijden vlak achter hem. Opeens draait hij zijn logge lijf om en kijkt ons bestraffend aan, we zijn diep onder de indruk en rijden heel voorzichtig aan hem voorbij. Op weg naar de uitgang staat het ineens vast, we zien allemaal uit autos flitsen en kijken en ja hoor we zien het ook: een cheetah in de boom. Wat een dag, zoveel moois!

Carl

Mooi verhaal en unieke ervaring, hoor graag meer!