wlzuidafrika.reismee.nl

Cape Town

Voordat we naar het hotel gaan, het Grand Daddy in Cape Town, rijden we naar Kaap de Goede Hoop. Het kaapse schiereiland is ook weer prachtig, we rijden over de smalle kustweg die door het opgewaaide duinzand nog een stukje smaller geworden is. Er wordt hier veel gevist, zelfs vanuit de auto. We zien Jeeps die aan de voorkanteen voorziening hebben waar een hengel in bevestigd kan worden, dat zou iets voor Ivar zijn! Wat blijft de natuur hier toch steeds weer een verrassing, opeens loopt er "een gezin" struisvogel op de weg voor ons, mannetje, vrouwtje en vier kinderen. Erg grappig om te zien, die kuikens zijn zo klein naast die reuze struisvogels. Ik vind het lelijke beesten, moet een foutje in de natuur geweest zijn, een vogel die niet kan vliegen!

We klimmen naar de top van de 'kaap', toch wel heel bijzondere plek, we reizen door een geschiedenisboek. Via de westkant rijden we over Chapmans peak, een bochtige en smalle weg door de rotsen die vaak gebruikt wordt voor reclamespots voor automerken, de GoPro maar even uit het raam gestoken.

We besluiten op zondagochtend een townshiptour te maken waarbij we ookeen gospeldienst gaan bijwonen. Het is noodweer,het waait hard en het regent pijpestelen. We rijden in een busje met een man of acht door Langa, het oudste township van Kaapstad. De chauffeur heeft zelf ook in dit township gewoond en hij vertelt uitgebreid over de geschiedenis van hetontstaan van apartheid en de tijd erna. Pas sinds 1994 heeft de zwarte bevolking stemrecht, wat is dat nog maar kort geleden. De meeste mensen hier accepteren dat de veranderingen langzaam gaan. We gaan zelfs een stuk lopend door de straten en we bezoekenenkele woningen. Het is heel even droog, maar het spoor van water en regen is enorm, hier is geen riolering. We worden stil, zoveel armoede zoveel mensen in zo'n kleine ruimtes, ik kan niet beschrijven wat we hebben gevoeld en gezien. We gaan naar de baptistenkerk, de weg ernaar toe gaat door de modder en plassen. De kerk is te klein voor de groeiende gemeenschap dus is er provisorisch een stuk aangebouwd. De dienst is geweldig om te zien en te ervaren, er staan zeker 15 dames en een begeleidingsband op het podium/altaar. De hele geloofsgemeenschap zingt, danst en beleeft mee. Wat een energie geeft dat, de mensen vinden het prima dat wij komen kijken en heten ons welkom. Hier in de townships van Cape Town wordt maar weer eens duidelijk dat happiness niet afhangt van de grootte van je living maar van de grootte van je hart!!

Maandagochtend hadden we het beklimmen van de Tafelberg gepland, maar door de sterke wind wordt dat afgeraden, het is te gevaarlijk. We wijzigen onze plannen en komen in Kalk Bay terecht, een piepklein plaatsje met een heel oude nog actieve vissershaven. We lopen wat rond en zienzeehonden op de kade zitten, super leuk om te zien. We gaan op een aanmeerpaal tussen de vissers zitten en observeren het spel tussen de zeehonden, de aalscholvers en de vissers. De vissers gooien af en toe wat visafval het water in, wie snel is eet mee. De zeehonden komen zo dichtbij we zouden ze kunnen aanraken, gelukkig is het tijdperk van een fotorolletje van 36 voorbij.