wlzuidafrika.reismee.nl

Stellenbosch - van zwart naar wit Zuid-Afrika

Het sprookje op de Madi Madi Safaril lodge wordt afgesloten met een ontbijt waar ook de huisimpala even bij Lique aanschuift om te kijken wat voor lekkers er op tafel te vinden is. We nemen afscheid van George en Jason en gaan op weg naar Stellenbosch, een rit van bijna 5 uur over Route 62. We maken verschillende stops en merken dat de setting gaandeweg verandert naarmate we westelijker komen: erstaan steeds mooiere huizen enhet straatbeeld wordt steeds "witter". Van de armoedewaarmeewe in de afgelopen 2 weken vaak geconfronteerd werden is hier steeds minderte merken.

Als we aankomen in onze lodge in Stellenbosch is het duidelijk dat we zwart Zuid-Afrika definitief achter ons hebben gelaten. We melden ons bij de receptie en worden te woord gestaan door Sjors, een stagiair van de Hogere Hotelschool in Den Haag. Hij legt uit dat de Nederlandse eigenaar van de lodgewerkt met 7 stagiares voor de dageijkse leiding, vanwege hun arbeidsmoraal en omdat zij goed kunnen inspelen op de verwachtingen van de voornamelijk Nederlandse gasten. Sjors leidt ons rond over het terrein en doet plichtmatig zijn verhaal. Dit mag dan de meest luxe lodge zijn van ons verblijf in Zuid-Afrika, maar wat een contrast met de vorige lodges, waar de eigenaren of de managers met hart voor de zaak en met passiehun gasten ontvangen en verwennen!

Als bijna geheelonthouder en als matig wijndrinker en -kenner laten we de wijngaarden enbijbehorende activiteitenin Stellenbosch en wijde omgeving voor wat ze zijn. We rijden naar Betty's Bay waar een kolonie van zo'n 5.000 pinguins huist, waarvan een enkeling niet door Lique op foto wordt vastgelegd ;-) Daarna rijden we door naar Hermanus, waar we hopen walvissen te kunnen spotten. Het walvisseizoen loopt op zijn eind en het weer werkt ook niet mee, we besluiten daarom om niet met een boot de baai op te gaan, maar vanaf de wal te speuren. Helaas is ergeen enkele activiteit in het water te bekennen, maar de wandeling langs de mooiekust en de heerlijke lunch in een franse bistro maken veel goed.

Terug in Stellenbosch verkennen we de stad, mooie panden en leuke winkels. We komen helaasnet na sluitingstijd bij Oom Samie Se Winkel, de bekendste winkel van Stellenbosch, daar hadden we toch graag even rondgesnuffeld. We dinereninrestaurant Twaalfvoor omgerekend 15 Euro, ongelooflijk maar waar, en nog overheerlijk ook!