wlzuidafrika.reismee.nl

van Hazyview naar Camp Shonga in Krugerpark

We verlaten Hazyview en maken ons op voor verblijf in Camp Shonga in Krugerpark.We besluiten de route dwars door het park te nemen, dat is wel wat langer maar we hebben vakantie en de tijd. Misschien dat we nog iets moois cadeau krijgen. Na een kwartiertje rijden zien we een paar auto's stil staan en wij sluiten aan, wat zien ze? Leeuwen!!! Een koppel aan de ene kant onder de srtuiken en aan de andere kant van de weg welpjes. Mijn hart gaat sneller kloppen, wat een verassing. Het leeuwenkoppel krijgen we wel op camera maar de welpjes liggen zo goed verstopt dat we dat beeld voor ons zelf houden :) We rijden door en komen bij Crocodile Bridge, draaien even de brug op en zien tientallen hippo's. Een stukje verder zien we aan de overkant van de rivier een kudde olifanten, zo geweldig mooi het zijn er echt tientallen, misschien wel 100! Een deel staat in het water te baden en de meerderheid van jong tot oud staat op de oever. Omdat de oever daar overgaat in een heuvel zien we ze nog beter staan, wat worden we verwend.Ik heb een glimlach op mijn gezicht die er de eerste paar dagen niet meer af gaat.

We wisselen van bijrijder en chauffeur en Lique rijdt het laatste stuk. We moeten nou toch echt een beetje doorrijden willen we enigszins op tijd aankomen. Het laatste stuk is echt off the road en dat in een Toyota Corolla met weinig PK's. De weg is echt smal en de rode aarde zit vol met stenen die tegen de bodemplaat van de auto aanslaan. Ik ben bang dat we dadelijk een doorkijkbodem hebben. Er staan langs de weggeen aanwijzingen meer, maar de GPS zegt dat we alsmaar rechtdoor moeten rijden, dat zullen we dan maar doen. En dan staan we in Camp Shonga, uit het niets zien we een klein camp van 5 tenten waar we een warm welkom krijgen van Norman. Hij zegt ons dat de GPS ons naar Camp Shonga heeft gebracht maar dat het maincamp de bestemming is waar we onze auto achter kunnen laten en moeten inchecken. Oh no, moeten weweer die weg op,Norman rijdt mee om ons de weg te wijzen. Hij zitachterin en vreest het ergste voor onze auto, die is veel te laag zegt hij en dat idee hadden wij ook. Hij leert ons hoe de ramps te nemen zodat we iets relaxter kunnen rijden en na 10 minuutjes zijn we op het main camp. Daar laten we de auto achter. Fijn dat hij eergisteren gewassen is, hij ziet er uit of we Parijs - Dakar gereden hebben. Tex, onze ranger voor de komende dagen, en Norman brengen ons terug en verzorgen een lekkere lunch. Het camp kan ik niet beschrijven, het is zo puur, mooi en stil. Ik word er bijna emotioneel van, te staan op de veranda en werkelijk niets te horen dan de geluiden van de natuur. Dit is Zuid-Afrika hier heb ik naar toe geleefd maar het overstijgt mijn verwachtingen. Op het kamp zijn nog twee andere stellen en samen met hen maken we de avondsafari. Een van de vrouwen wil cheetahs zien anders gaat ze niet naar huis, Tex vertelt dat hij daarvoor gaat zorgen. Ze zouden gezien zijn bij de grens met Mozambique in de heuvels. We rijden rustig rond en dan ineens hoort Tex via de boordradio dat ze naar ander gebied gegaan zijn. Hij racet als een formule 1 coureur door de bush, hij zegt dat het nu een Ferrari safari is. Eigenlijk mag hij het pad niet af, maar hij rijdt midden door bush en dan komen we bij drie jonge cheetahs, volgens Tex zijn ze een jaar of twee. Hij zet de motor uit en wij kijken naar de nu zo onschuldig uitziende katten, de snelste dieren op het land die met gemak100 km/h kunnen rennen. Hun vachten met mooie patronen zien er zo aaibaar uit. Na een poosje gaan we weer verder in normaal tempo, we keren terug naar oorspronkelijke plan en gaan genieten van de zonsondergang op de heuvels aan de grens van Mozambique. Daar kunnen we even uit de auto en blijkt er een lekker glaasje wijn en zuid-afrikaans tapa's aan boord te zijn. Terug op het Camp staat het diner voor ons klaar, de butternutsoup is weer lekker! Morgenvroeg om vijf uur zullen we worden gewekt de volgende safari start om half 6.