wlzuidafrika.reismee.nl

Post-Apartheid

Vandaag via Durban naar Port Elisabeth gevlogen voor het 2e deel van onze vakantie. Voordat onze vlucht gaat eten we nog even wat op het vliegveld. We zitten aan een lange tafel waar ook een paar Zuid-Afrikanen aanschuiven. Er ligt een blikje en een zakje van de vorige reizigers op de tafel en de twee Zuid-Afrikanen storen zich daaraan. De oudere blanke dame moppert over het gedrag van de mensen en de blanke man zegt: "dit kan van zowel wit als zwart zijn". Hij vertelt over het mooie land waar hij trots op is, maar wat hij ziet afglijden. Het onderwijs, justitie en politie nemen af in kwaliteit weet hij. Zo zou voor het behalen van de 12e graad op school 70% vroegtijdig school hebben verlaten. Dan komt er een mooie zwarte dame met een zwabber langs, ze maakt de vloer schoon. De oudere dame kijkt naar haar met een blik waar ik van schrik. Als ze met de zwabber onder de stoel naast haar poetst en iets te dicht bij komt krijgt de zwarte dame de volle laag. De arme poets schrikt en zegt "don't move don't move I just want to clean up". Ik ben verbijsterd, ze klaagde toch net over de rommel op tafel en verwijt nu degene die schoonmaakt dat ze te dichtbij komt.

We lopen naar de gate, het is een klein en gemoedelijk vliegveld zoals Eindhoven Airport. Een jongetje van een jaar of 8 kletst tegen iedereen aan, opgewonden over de vlucht die hij gaat maken. Als de crew voorbij komt vraagt hij of zij ons vliegen. Daarna vertelt hij zijn oma dat hij de piloot gesproken heeft waarop oma vraagt, zag hij eruit of hij goed kon vliegen? Ja, zegt het jongetje, het was een witte. Ik ben weer verbijsterd.

Port Elisabeth is zo op het oog een redelijk moderne stad, we zien één van de voetbalstadions liggen van het WK voetbal. De autoweg wordt tolweg en er is zelfs even een middenberm. Toch lopen er ook nu nog mensen op de vluchtstrook, alleen ontbreken nu de verkoopstaletjes. Dit gebied is zeer uitgestrekt en er is volop veeteelt, hier lopen de koeien niet over de weg maar staan ze in de wei. De hoeveelheid koeien per boerderij is enorm, 1200 is normaal, in Nederland heb je al een grote boerderij als je 200 koeien hebt. We zijn bijna in Oyster Bay waar onze lodge is, we hoeven nog maar een zandpad van 23 km..... Van je hotseknotseknetter van je ajajippie jee en je mag, echt waar, hier 80. Als je dat zou doen heb je aan het einde van de weg alleen nog het stuur vast en ben je alle andere delen onderweg verloren, niet normaal. We komen aan bij de lodge die in handen is van Hans, een nederlander. De lodge ligt op een heuvel aan het strand, met een enorm groot stuk grond waar de paarden vrij rond grazen. Een van de activiteiten is horse-riding en dat wil ik morgen gaan doen.

vanessa

Mooi verslag Lique, wat een bijzondere ervaring als ik het zo lees. Enjoy!!!